Współpraca rodziców z logopedą w terapii logopedycznej dziecka

06.02.2014r. odbyło się w PP-P w Brzozowie kolejne spotkanie Logopedycznej Grupy Wsparcia przygotowane i poprowadzone przez p. Barbarę Sługocką-Wilk – surdologopedę. Tematem przewodnim spotkania była współpraca logopedy z rodzicami podczas terapii dziecka. Osoby obecne na spotkaniu postanowiły przygotować krótki opis zasad i wskazówek przydatnych podczas ćwiczeń logopedycznych w domu.

W związku z obniżeniem wieku szkolnego wielu rodziców zastanawia się, czy dziecko jest już gotowe do szkoły. Jednym z elementów tej gotowości jest mowa, której rozwój w dzisiejszych czasach bardzo często jest znacznie opóźniony lub zaburzony. Bardzo ważne jest, by dziecko wchodzące w nowy etap edukacji umiało już poprawnie mówić, wyraźnie artykułować wszystkie głoski, wypowiadać się zrozumiale dla otoczenia. Wciąż jednak wiele dzieci zaczynających szkołę ma wadę wymowy lub inne zaburzenia w porozumiewaniu się. Niezbędnym wówczas staje się kontakt z logopedą i podjęcie stosownej terapii, gdyż żadna wada sama nie ustąpi, a wręcz może się pogłębić i utrwalić, a im wcześniej rozpocznie się terapię, tym szansa na sukces jest większa.

RODZICU! To przede wszystkim od Ciebie zależy jak będzie mówić Twoje dziecko!

Zwracając się do specjalisty, który pomaga w nabyciu konkretnych umiejętności, określa zakres i  intensywność zadań, uzyskujesz wskazówki do ćwiczeń do wykonywania w domu. Tylko systematyczna i codzienna praca z dzieckiem może przynieść pożądany efekt. Nie ograniczaj się tylko do spotkań z logopedą. Raz w tygodniu to za mało!!!

A oto kilka wskazówek i porad jak zorganizować i prowadzić ćwiczenia w domu:
1.    Znajdź stałą porę dnia, podczas której zawsze będziecie ćwiczyć (np. po kolacji, przed dobranocką…). SYSTEMATYCZNOŚĆ TO PODSTAWA!
2.    Czas trwania ćwiczeń dostosuj do aktualnych możliwości dziecka i jego dziennej kondycji – gdy jest wypoczęte pracujcie dłużej, gdy czuje się zmęczone, czy niespokojne wystarczy kilka minut.
3.    Wykorzystuj każdą okazję podczas codziennych zabaw i zajęć, by utrwalać prawidłową wymowę.
4.    Chwal dziecko za najdrobniejsze osiągnięcie, ciesz się jego sukcesem!
5.    Nie zniechęcaj się nie widząc natychmiastowych efektów – na sukces trzeba cierpliwie zapracować.
6.    Pamiętaj, że to Ty jesteś DOROSŁY i Ty odpowiadasz za przyszłość swojego dziecka!

POWODZENIA!
Magdalena Fiedeń, Anna Lasko, Maria Owoc, Barbara Sługocka-Wilk, Celina Wolanin, Małgorzata Żółkiewicz

Skip to content