Test rozwoju reakcji słuchowych i mowy

Ze względu na spore zainteresowanie rodziców, oraz charakter mojej pracy (jestem surdologopedą) przedstawiam poniżej test reakcji słuchowych i mowy, który każdy rodzic małego dziecka może sobie w warunkach domowych wykonać. Zachęcam do zapoznania się z nim.

Należy pamiętać, że każde dziecko ma indywidualne tempo rozwoju, według innego schematu. Niektóre reakcje mogą pojawić się wcześniej, inne później. Opóźnienie w ramach poszczególnych etapów rozwoju nie powinno przekraczać pół roku. Badania należy przeprowadzać kilkakrotnie w każdym przedziale wiekowym. Dziecko w tym czasie powinno być zdrowe i wypoczęte, a osoba badająca powinna znajdować się poza zasięgiem wzroku dziecka. Jeżeli reakcje na dźwięki są niepewne i/lub mowa dziecka nie rozwija się, czy postępuje zbyt wolno przyczyny tego stanu mogą być różne np.: wada słuchu, przewlekłe wysiękowe zapalenie uszu, opóźnienie psychoruchowe, brak stymulacji ze strony środowiska rodzinnego, wady narządów mowy. W każdym z tych przypadków jest potrzebna pomoc specjalisty. 


Test
Rodzice mogą sami śledzić w warunkach domowych rozwój swojego dziecka podczas codziennej zabawy. Do tego celu służy znakomicie test rozwoju reakcji słuchowych i rozwoju mowy. Wystarczy, gdy krok po kroku (według testu) przeanalizują i ocenią u swojego dziecka obecność wymienionych reakcji i odpowiedzą na poniższe pytania „tak” lub „nie”. 

Noworodek 

• Reaguje zmrużeniem oczu lub nagłym rozłożeniem rączek na bardzo głośne dźwięki 

1-3 miesiąc życia 
• Reaguje zmrużeniem oczu lub nagłym rozłożeniem rączek na głośne dźwięki 
• Przestaje ssać, gdy słyszy głośny dźwięk 
• Od 2 miesiąca reaguje na głos bliskiej osoby, (kiedy jej nie widzi) 
• Budzi się przy głośnych dźwiękach 
• Głuży wydając gardłowe dźwięki lub samogłoski 
• Reaguje np. na stukanie, dźwięk odkurzacza itp. 


3-6 miesiąc życia
• Zwraca głowę w kierunku dźwięku grzechotki 
• Lubi zabawki dźwiękowe, w tym grzechotki 
• Budzi się z lekkiego snu, gdy ktoś głośno mówi 
• Od 5 m-ca zaczyna gaworzyć, cieszyć się dźwiękiem 
• Od 5 m-ca zaczyna reagować gaworzeniem na mowę matki
 • Reaguje płaczem lub podrywa się przy głośnym hałasie 
• Uspokaja się słysząc znany głos 
• Zwraca głowę w kierunku głosu znanej osoby lub gdy jest wołane po imieniu 


6-10 miesiąc życia
• Reaguje na zakaz „nie wolno”
• Reaguje na swoje imię 
• Zwraca głowę w kierunku dźwięku 
• Budzi się z lekkiego snu, gdy ktoś głośno mówi 
• Używa własnego głosu chcąc zwrócić na siebie uwagę gaworzeniem nawiązuje dialog z matką 
• Reaguje na szelest bibuły, grzechotkę, delikatne stukanie łyżeczką o brzeg szklanki 
• Łączy dźwięki i powtarza sylaby, np. ba-ba, da-da 
• Bawią go rymowanki, zabawa kosi-kosi 


12 miesiąc życia 
• Reaguje na zakaz „nie wolno” 
• Reaguje na swoje imię, zwraca głowę w kierunku, z którego dochodzi głos 
• Zwraca głowę w kierunku interesującego dźwięku 
• Budzi się z lekkiego snu, gdy ktoś głośno mówi 
• Używa własnego głosu chcąc zwrócić na siebie uwagę (zaczepia) 
• Próbuje naśladować głos mamy, taty pod względem rytmu i głośności 
• Spogląda lub wskazuje palcem na przedmioty, osoby, gdy się o to poprosi 
• Tańczy, porusza się i wydaje dźwięki w takt muzyki 
• Mówi pierwsze słowa (mama, tata, nie), mówi i pokazuje np. pa-pa, 
• Naśladuje głosy zwierząt, wypowiada niektóre onomatopeje 
• Rozumie pytania: gdzie jest tata, mama? 


12-18 miesiąc życia 
• Reaguje na zakaz „nie wolno” 
• Reaguje na swoje imię wołane z drugiego pokoju 
• Reaguje na polecenia i pytania np.: chodź, czy chcesz więcej? 
• Naśladuje wiele wypowiadanych przez Ciebie słów 
• Szuka źródła interesującego go dźwięku 
• Reaguje na szelest bibuły, grzechotkę, delikatne stukanie łyżeczką o brzeg szklanki 
• Mówi 3 lub 4 słowa 
• Bawią go rymowanki, zabawa kosi-kosi 
• Tańczy przy muzyce 
• Poproszone pokaże nos, oko, ucho 


18-24 miesiąc życia
• Pokazuje różne części ciała 
• Spełnia proste polecenia np.: włóż piłkę do pudełka, daj lalę 
• Odpowiada na pytania np. czy chcesz więcej? 
• Szuka źródła interesującego go dźwięku 
• Reaguje na szelest bibuły, grzechotkę, delikatne stukanie łyżeczką o brzeg szklanki 
• Mówi od 20 do 300 słów 
• Śpiewa i tańczy przy muzyce 
• Pokazuje znane obrazki, gdy się je nazywa 
• Nazywa to, czego chce: auto, soczek, ciastko 
• Potrafi naśladować głos np.: kota, psa, pokazując odpowiedni obrazek 


2-4 rok życia 
• Słucha radia i telewizji na tym samym poziomie głośności, co inni członkowie rodziny 
• Spełnia trudniejsze polecenia słowne np. schowaj zabawki 
• Odpowiada na pytania: co to jest? 
• Szuka źródła interesującego go dźwięku 
• Zadaje pytania interesując się otoczeniem 
• Mówi coraz więcej zdaniami, opowiada proste bajki lub wymyślone historyjki 
• Śpiewa i tańczy przy muzyce 
• Słyszy i rozumie rozmowę w drugim pokoju 

Jeśli zauważasz niepokojącą ilość odpowiedzi „nie” – powinieneś niezwłocznie zasięgnąć porady specjalisty: otolaryngologa, foniatry lub logopedy.

opracowała:
2014-04-04 09:44:33

Skip to content